۱۴۰۳/۱۰/۱۹
آیا فیلمنامه شما آماده عرضه در بازار شده است؟ چند بازنویسی انجام دادهاید؟ ۱۰-۲۰ بازنویسی طبیعی و معمول است. باید بهترین حالت ممکن را داشته باشد. همچنین باید بهطور دقیق ارائه شود. قالب استاندارد سینمایی (صنعت) هیچگونه اشتباه تایپی و یا شمارهگذاری صحنهها را نمی پذیرد.
قبل از فکر کردن به ارسال فیلمنامهتان، خلاصهنویسی آن را انجام دهید. خلاصه عبارتنداز «جملهای که به ساده ترین شکل داستان شما را توضیح میدهد». خلاصهنویسی شکلی از داستان و شخصیتها است که تقریباً یک صفحه برایش کافی است. این به شما یک احساس اطمینانبخش میدهد که کل داستان بهطور روان جریان دارد، و به همین ترتیب یک مرحله ضروری در بازاریابی و تلاش برای فروش یک فیلمنامه است.
هر تعداد بازنویسیای که انجام دادهاید، توصیه میکنم یک بار دیگر هم روی آن وقت بگذارید و از خودتان سوالاتی بپرسید. تصور کنید شما یک تهیه کننده سینمایی هستید که در اواخر یک عصر جمعه مشتاق به خانه رسیدن است، ... و تمام آخر هفته را در تلاش بوده که از حجم اجتناب بالای خوانش های تلنبار شده خود را رها و حال شب یکشنبه است و او خسته است.
پس از خواندن صفحه نخست فیلمنامهتان، آیا زحمت برگرداندن صفحه را به خود میدهند؟ پس متن باید جذاب باشد. مرور کنید و تا زمانی که مطمئن نیستید که جسورانه، بکر و با کلماتی که از صفحه بیرون میجهند، آن را ننوشته اید، فیلمنامه را ارسال نکنید. شما فقط یک شانس دارید.
و اگر شک دارید، مشاوره بگیرید. تصور کنید، که این یک حرفه جدید است که میخواهید راه بیندازید. چرا قبل از شروع پر قدرت و تلاش برای فروش فیلمنامه خود، کمی در گرفتن مشاوره صحیح و سختگیرانه سرمایهگذاری نکنید؟
از شرکتهای فیلمسازی، پخش کننده ها و بازیگرانی که ممکن است به فیلمنامه شما علاقهمند باشند، کمک بگیرید. مجلات تجاری – اسکرین و وریتی – اطلاعات بیقیمتی در مورد اینکه چه کسی به دنبال چه چیزی است.
از اینترنت کمک بگیرید تا وبسایتهای شرکتهای فیلمسازی (پخش کننده ها)، خریداران و عرضه کنندگان را پیدا کنید. نوع فیلمهایی که تولید میکنند را بررسی کنید. اگر میخواهید برای یافتن یک پخش کننده به عنوان نماینده خود (که اکنون بسیار دشوار است) تلاش کنید، به صورت آنلاین جستجو کنید. فیلمسازان و فیلمنامهنویسان طرف قرارداد آنها را را بررسی کنید و ارتباط بگیرید تا مطمئن شوید که احتمالاً به مدل فیلمنامه شما علاقهمند هستند.
اگر میخواهید فیلمنامهای را برای یک شخص خاص ارسال کنید، با Equity در بریتانیا یا Screen Actors Guild در نیویورک یا لس آنجلس ارتباط بگیرید تا جزئیات تماس نماینده آنها را دریافت کنید.
به جشنوارههای فیلم و جشنوارههای فیلمنامهنویسی بروید. شبکهسازی کنید.
به انجمنهای فیلمنامهنویسان بپیوندید – اطلاعات زیادی در مورد جشنوارهها و رخدادهای محلی بدست آوردی – بنوعی از حمایت های عاطفی آنها بهره ببرید.
نوشتن یک نامه درخواست ۵-۸ خطی جذاب برای توضیح فیلمنامهتان میتواند راه گشا باشد.
مراقب باشید، «فیلمنامه» را ارسال نکنید؛ بلکه نامه رسمی جهت متقاعد کردن آنها به خواندن فیلمنامه تان آماده و آن را ارسال کنید. نامه درخواست شما باید حداکثر ۷-۸ خط باشد. بدون داستانهای ملالآور و پراکنده از زندگی خود! در سه خط اول خواننده را جذب کنید. «که هستید؟ شغلتان چیست؟» سه خط بعدی، میتواند یک توصیف جذاب از فیلمنامهتان در ۲۵ کلمه یا کمتر باشد. مطمئن شوید که راسخ و جالب خواهد بود. زمان مناسبی را جهت آماده کردن این نامه اختصاصی دهید. نامه را با این جمله به پایان برسانید: «مایلم فیلمنامه ام را برای گرفتن نظر با ارزش شما ارسال کنم. منتظر شنیدن جواب و نظر از طرف شما هستم.»
هنگام فروش فیلمنامه بطور معمول با دو موضوع مالی روبرو خواهید شد. اولین موضوع مقدار هزینه ای است که تهیهکننده و یا شرکت های پخش در «مدت زمان مشخص»، بصورت حق انحصاری قرار است برای فیلمنامه و شما در نظر بگیرد. در واقع، این یک مدل از «فروش موقت - temporary sale » است. موضوع دوم، فروش کامل فیلمنامه خواهد بود. تهیهکننده میتواند فیلمنامه را خریداری آنرا به فیلم تبدیل و یا کل ماجرا را فراموش کند – اینجاست که نویسنده میتواند «حقوق کپیرایت» فیلمنامه را در اختیار داشته باشد. در مدل "خرید قطعی" و پس از امضای این مدل از قرارداد، شما دیگر حقوق فیلمنامه را نخواهید داشت. اتفاقی که برای نویسندگان تازه نفس خواهد افتاد، تغییر چشمگیر فیلمنامه خواهد بود.
افتخار در یک فستیوال و رخداد رقابتی و قرار گرفتن در میان فینالیستها یا لیست نهایی فیلمنامه نویسی میتواند به متن شما اعتبار بدهد و آن را برای تبدیل شدن به فیلم و وارد شدن به صنعت سینما هدایت (promote) کند. فستیوال ها و مسابقات نویسدگی زیادی با هزینههای ورودی متفاوت جهت انتخاب وجود دارند. از جمله معتبرترین آنها: نیکولز، بلو کت، رد پلنت، زئوتروپ، و پیج.
در حالی که منتظر هستید اتفاقات خوب برای فیلمنامه تان بیفتد، به کار بعدی خود بپردازید! اگر این فیلمنامه فروش نرفت، ممکن است شما شانس نوشتن یک فیلمنامه دیگر که موفق شود را داشته باشید.
آخرین نکته:
سعی کنید چند فیلمنامه کوتاه بنویسید. شرکتهای سینمایی توجه خاصی به جشنوارههای فیلم کوتاه دارند که و در چند سال اخیر آنها را رونق داده اند. به گروههای فیلمسازی بپیوندید، درگیر شوید، یک فیلمنامه کوتاه عالی بنویسید، یک کارگردان را به خود جذب کنید. فیلم کوتاه میتواند برنده شود یا در یک جشنواره انتخاب شود و این به معنای این است که فیلمنامه شما جدیتر گرفته خواهد شد. فیلمنامه نویسان زیادی از فیلم کوتاه فیلمنامههای بلند هالیوودی را نوشته اند. چرا شما نه؟
نویسنده: خانم «پائولین کیرنان - فیلمنامه نویس»
هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.