برای خوب نوشتن، بد نوشتن نیاز است


شاید عجیب باشد، ولی برای تبدیل شدن به یک فیلمنامه نویس، ابتدا نیاز است که بلد نباشید، خوب بنویسیم.
اولین شبکه فیلمنامه نویسان مستقل ایران

علیمحمد اقبالدار (مترجم)

۱۴۰۴/۰۴/۲۲

32 بازدید 0 نظر
اولین شبکه فیلمنامه نویسان مستقل ایران

مقاله از: nofilmschool
ترجمه: علیمحمد اقبالدار

 

واکاوی فرآیند نوشتاری نامتعارف

هسته اصلی درباره "نوشتن عمدی صفحات افتضاح" است تا تمام ایده‌ها و کلمات بد را قبل از اینکه بتوانید به سراغ ایده‌های خوب بروید، بیرون بریزید. این ایده، یک مفهوم رهایی‌بخش است که شما را از بندهای کمال‌گرایی آزاد می‌کند و به شما اجازه می‌دهد فقط خلق کنید. تئوری این است که اگر به خودتان اجازه اکتشاف بدهید، در واقع هسته اصلی مطالبی را که روی بازنویسی‌شان کار می‌کنید، پیدا خواهید کرد.

درست مانند هنرمندی که قبل از نقاشی، طرح می‌زند، نویسندگان نیز باید ایده‌های "بد" را بیرون بریزند تا راه را برای ایده‌های خوب باز کنند.

 

سفر به سوی نبوغ

گاهی اوقات، این مسیر بسیار دشوارتر از بقیه است. اما یک چیز برای من و فکر می‌کنم برای بسیاری از نویسندگان ثابت می‌ماند، و آن این است که خلاقیت به ندرت یک الهام ناگهانی و رعدآسا است.

این یک فرآیند آرام و تکراری از پالایش است، جایی که هنرمند لایه‌ها را روی هم می‌کشد، اشتباهات را پوشش می‌دهد و بر اساس آنچه که کارآمد است، بنا می‌کند تا تصویر مورد نظر پدیدار شود.

این باعث می‌شود که این فرآیند بسیار سطح بالا به نظر برسد – من بیشتر شبیه یک لوله‌کش هستم که سعی می‌کند تمام آشغال‌ها را از چاه فاضلاب خارج کند تا آب شفاف شود، اما هر کسی روش خودش را دارد.

 

تکرار

هر تکرار، هر چقدر هم کوچک باشد، شما را به دیدگاه نهایی‌تان نزدیک‌تر می‌کند، "تکرار مادر تمام مهارت‌هاست." هرچه بیشتر روی یک پروژه کار کنید، بیشتر کشف می‌کنید. هر بار که به کارتان بازمی‌گردید، با دیدگاهی تازه این کار را انجام می‌دهید و لایه‌های جدیدی از شخصیت‌هایتان، داستانتان و حتی خودتان را کشف می‌کنید. این از طریق همین تکرار بی‌وقفه است که شما مهارت خود را تقویت می‌کنید و داستانتان شروع به شکل‌گیری می‌کند.

 

کنار زدن لایه‌های یک نوشته خوب

در نهایت، به عمق داستان‌سرایی خوب بپردازید. مانند یک پیاز، یک روایت جذاب لایه‌های متعددی دارد. به نظر می‌رسد همه از این استعاره پیاز استفاده می‌کنند، اما گمان می‌کنم این به معنای جهانی بودن آن است.

در سطح، رویدادهای طرح داستان وجود دارد، اما در زیر آن انگیزه‌ها و مضامین عمیق‌تری نهفته است که واقعاً با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. شما می‌خواهید به هسته وجودی آن‌ها نفوذ کنید.

چه چیزی باعث شد این مطلب را بنویسید؟ چه ایده‌ای را می‌خواستید به مردم منتقل کنید؟ آن چیزها را در درون خود بیابید و با تمام خوانندگانی که می‌توانید به اشتراک بگذارید -- با مردم ارتباط برقرار کنید و مخاطبان خود را بیابید.

 

جمع‌بندی نهایی

بنابراین، دفعه بعد که با یک بلوک خلاقیت مواجه شدید، مطالب گفته شده را به یاد بیاورید. "بد" را در آغوش بگیرید، به فرآیند تکراری اعتماد کنید و به تکرار ادامه دهید. ممکن است از شاهکاری که خلق می‌کنید، شگفت‌زده شوید.

نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با من در میان بگذارید.

 
لینک کوتاه: UWoF
منبع: nofilmschool

نظرات