«تعارض بیرونی» در فیلمنامه‌نویسی به قلم: «جیسون هلمن» ترجمه: «علیمحمد اقبالدار»


​در این مقاله، تعریف تعارض بیرونی را بررسی می‌کنیم، چندین مثال ارائه می‌دهیم و به چگونگی استفاده از آن در نوشتن می‌پردازیم.
اولین شبکه فیلمنامه نویسان مستقل ایران

علیمحمد اقبالدار (مترجم)

۱۴۰۳/۱۲/۱۱

122 بازدید 0 نظر
اولین شبکه فیلمنامه نویسان مستقل ایران

تعریف تعارض بیرونی

تعارض بیرونی، مبارزه‌ی فیزیکی میان شخصیت شما و نیروهای خارجی است که حتی شامل شخصیت‌های دیگر نیز می‌شود.

این نیروهای خارجی، فشارهایی هستند که به‌آرامی شخصیت شما را تحت فشار قرار می‌دهند. مانند گرفتار شدن در یک زباله‌دان فشرده‌کننده، حمله‌ی قریب‌الوقوع یک ناوشکن فضایی، یا تحت تعقیب قرار گرفتن توسط سیث‌ها. البته، این فقط به جنگ ستارگان محدود نمی‌شود!

 

انواع تعارض بیرونی

هنگام نوشتن تعارض بیرونی، باید در نظر بگیرید که این نیروهای خارجی چگونه بر شخصیت‌های شما تأثیر می‌گذارند. طبیعتاً می‌توانند تهدیدی برای جانشان باشند، اما روش‌های متنوعی برای ورود به این حوزه وجود دارد.

 

بیایید انواع تعارض بیرونی را بررسی کنیم:

۱. شخصیت در برابر شخصیت

این زمانی اتفاق می‌افتد که دو شخصیت خواسته‌ها یا منافع متضادی دارند و در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند.
مثال‌ها:

  • جیمز باند در برابر بلوفلد
  • کاپیتان آمریکا در برابر نازی‌ها
۲. شخصیت در برابر طبیعت

در این نوع تعارض، یک شخصیت با نیروهای طبیعی مانند طوفان، حیوانات یا بلایای طبیعی درگیر می‌شود.
مثال‌ها:

  • نبرد با کوسه در فیلم Jaws
  • کشمکش با طبیعت وحشی در فیلم The Revenant
۳. شخصیت در برابر ماشین

این نوع تعارض را معمولاً در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌بینیم، جایی که شخصیت‌ها برای بقا یا کنترل بر ماشین‌آلات می‌جنگند.
مثال‌ها:

  • نئو در برابر ماشین‌ها در The Matrix
  • نبرد با ربات‌ها در I, Robot
۴. شخصیت در برابر جامعه

در این نوع تعارض، شخصیت باید با کل جامعه یا سیستمی که آن را نمایندگی می‌کند، مقابله کند.
مثال‌ها:

  • کتنیس اوردین در برابر کاپیتول در The Hunger Games
  • شخصیت‌های فیلم Amistad در برابر جامعه‌ای که برده‌داری را پذیرفته بود
۵. شخصیت در برابر سرنوشت یا نیروهای فراطبیعی

در این نوع تعارض، شخصیت در برابر سرنوشت، نیروهای ماورایی یا مواردی که خارج از کنترل او هستند، مبارزه می‌کند.
مثال‌ها:

  • مبارزه با مرگ در سری فیلم‌های Final Destination
  • کشیش در برابر شیطان در The Exorcist

 

مثال‌هایی از تعارض بیرونی

گاهی اوقات، مبارزه‌ای که در بیرون رخ می‌دهد، باعث ایجاد کشمکش درونی نیز می‌شود.

زیرا در فیلمنامه‌نویسی، باید اتفاقاتی بیفتند که روند داستان را پیش ببرند. هیچ‌کس علاقه‌ای به تماشای فیلمی درباره‌ی یک روستای شاد و بی‌دردسر ندارد!

وقتی همه چیز به هم می‌ریزد، معمولاً در تمام جنبه‌های زندگی شخصیت تأثیر می‌گذارد و داستان را به حرکت درمی‌آورد.

مثال‌ها:

  • نازی‌ها شما را برای یافتن «صندوق عهد» تعقیب می‌کنند.
  • E.T. باید راهی برای بازگشت به خانه پیدا کند.
  • موجودات فضایی به زمین حمله کرده‌اند.

یکی از نکات جالب درباره‌ی تعارض بیرونی این است که می‌تواند در مقیاس‌های مختلفی باشد. این تعارض می‌تواند شامل ماشین‌هایی باشد که در The Matrix جهان را کنترل می‌کنند یا فقط یک پرستار باشد که در Meet the Parents تلاش می‌کند گربه‌ای به نام جینکس را بگیرد!

آنچه اهمیت دارد، نه اندازه‌ی تعارض، بلکه میزان ریسک و چالشی است که شخصیت با آن مواجه است.

 

جمع‌بندی تعارض بیرونی

اکنون که مفهوم تعارض بیرونی را درک کردید، زمان آن رسیده که از آن در نوشتن خود استفاده کنید. از آن برای به خطر انداختن شخصیت‌های خود استفاده کنید. از آن برای کشف ترس‌ها و اضطراب‌های درونی خود بهره ببرید.

لینک کوتاه: XEeXtC
منبع: nofilmschool

نظرات

    هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

اولین کامنت را شما بگذارید ...