۱۴۰۴/۰۶/۲۸
نوشته جو لایت (Jo Light)
ترجمه: علیمحمد اقبالدار
منبع: nofilmschool
بیشتر جشنواره ها و رقابت های فیلمنامه نویسی معتبر هستند و به وعدههای خود عمل میکنند، اما از آنجا که رویاهای نویسندگان در میان است، برخی افراد سودجو نیز وجود دارند که از این فرصت برای سوءاستفاده استفاده میکنند.
تفاوت میان یک موفقیت حرفهای و یک اشتباه پرهزینه، اغلب به شناخت علائم هشداردهنده پیش از زدن دکمه «ارسال» بستگی دارد.
با اینکه بیشتر مسابقات فیلمنامهنویسی معتبر هستند، صرف چند دقیقه برای تحقیق میتواند شما را از ضرر مالی و ناامیدی نجات دهد. فیلمنامه شما شایسته یک شانس واقعی برای موفقیت است. اطمینان حاصل کنید که هر مسابقهای که در آن شرکت میکنید، واقعاً میتواند به وعدههایش عمل کند.
این علائم هشداردهنده را جدی بگیرید و اگر احساس کردید مسابقهای استانداردهای شما را برای اعتبار داشتن برآورده نمیکند، سؤال بپرسید.
در حالی که بسیاری از جشنواره ها و رقابت ها معتبر فیلمنامهنویسی هزینههای ورودی معقولی برای پوشش هزینههای خود دریافت میکنند، مراقب جشنواره ها و رقابت هایی باشید که مبالغ گزافی برای خواندن فیلمنامه شما درخواست میکنند در حالی که اطلاعات کمی در مورد آنچه در ازای آن ارائه میدهند، وجود دارد.
یک وبسایت ناشناس که ۱۰۰ دلار یا بیشتر هزینه دریافت میکند و جزئیات حداقلی در مورد داوران، جوایز یا ارتباطات صنعتی ارائه میدهد، یک هشدار قرمز بزرگ است.
این را با جشنواره ها و رقابت های معتبری مانند جشنواره فیلم آستین (Austin Film Festival) مقایسه کنید که نظرات داوران و فرصتهایی برای راه یافتگان به مراحل نیمهنهایی و نهایی برای ملاقات با ایجنتها، مدیران و مدیران اجرایی فراهم میکند.
برخی جشنواره ها و رقابت ها، ارتباط با «متخصصان صنعت» را تبلیغ میکنند یا قول میدهند که فیلمنامهها توسط تهیهکنندگان و ایجنتها خوانده خواهند شد، اما هیچ جزئیاتی ارائه نمیدهند.
آنها ادعاهای کلی در مورد رساندن فیلمنامه برندگان به شرکتهای بزرگ مطرح میکنند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کسی واقعاً از طریق این مسابقه نماینده یا قراردادی به دست آورده باشد، وجود ندارد.
هر کسی میتواند یک وبسایت بسازد و چند لوگو روی صفحه قرار دهد. این به معنای وجود واقعی آن ارتباطات نیست. اگر یک وبسایت به نظر خالی و کممحتوا میآید یا هیچ پوشش خبری از مسابقه وجود ندارد، بهتر است روند ثبتنام خود را متوقف کنید.
جشنواره ها و رقابت ها معتبر، نام دستاندرکاران صنعتی خود را ذکر میکنند، نمونههای مشخصی از موفقیتهای گذشته ارائه میدهند و اغلب شامل توصیهنامههایی از نویسندگانی هستند که فرصتهای واقعی پیدا کردهاند.
شرایط و ضوابط را با دقت بخوانید. برخی جشنواره ها و رقابت ها صرفاً با شرکت در مسابقه، ادعای مالکیت فیلمنامه شما یا حقوق خاصی از آن را میکنند. برخی دیگر ممکن است شما را ملزم کنند که به عنوان شرط برنده شدن، با «آژانس» آنها قرارداد نمایندگی امضا کنید و شما را درگیر معاملات نامطلوب کنند.
از اثر خود محافظت کنید و جزئیات قرارداد را به دقت بخوانید.
جشنواره ها و رقابت های فیلمنامهنویسی واقعی، داوران خود را معرفی کرده و مدارک و اعتباری را ارائه میدهند که میتوانید در IMDb یا سایر پایگاههای داده صنعتی تأیید کنید.
اگر هیئت داوران متشکل از خوانندگان ناشناس یا افرادی بدون تجربه مشخص در صنعت فیلم باشد، ارزیابی فیلمنامه شما اساساً تصادفی خواهد بود. شما حداقل باید بدانید که هیئت داوران مرحله نهایی چه کسانی هستند.
مسابقاتی که توسط جشنوارههای معتبر، شرکتهای تولیدی یا متخصصان صنعت با سوابق قابل تأیید پشتیبانی میشوند، عموماً گزینههای امنتری نسبت به مسابقاتی با هیئت داوران مرموز یا فاقد صلاحیت هستند.
فریب جشنواره ها و رقابت های فیلمنامهنویسی را نخورید که از نام شهرهای معروف یا جشنوارههای فیلم مانند کن، تورنتو یا نیویورک برای ایجاد ظاهری معتبر استفاده میکنند.
بیایید واقعبین باشیم، رسیدن به یک جشنواره یا رویدادهای مرتبط با آن تا زمانی که امکانات و زمانش را داشته باشید، نسبتاً آسان است. بنابراین کسی که ادعا میکند «فیلمنامه شما را به کن میبرد» ممکن است فقط فردی باشد که به یک سفر تفریحی رفته و در مهمانیها و دورهمیها شرکت میکند و قصد واقعی برای به اشتراک گذاشتن کار شما را ندارد. شاید بهتر باشد خودتان به جشنواره بروید و سعی کنید ارتباطات واقعی برقرار کنید.
جشنواره ها و رقابت های ناشناسی که بدون هیچ مدرکی ادعای ارتباط با مراکز مهم فیلمسازی را دارند، باید شما را مشکوک کنند.
هر جشنواره و رقابت معتبر فیلمنامهنویسی باید بتواند نشان دهد که شرکت در آن چه دستاوردی برای برندگان قبلی داشته است. وبسایت باید فهرست برندگان گذشته، فعالیت فعلی آنها و نمونههای مشخصی از پیدا کردن نماینده، فروش حق امتیاز یا پیشرفت شغلی که در نتیجه مسابقه حاصل شده را ارائه دهد.
برنده شدن در یک رقابت میتواند یک امتیاز مثبت در کارنامه شما باشد، پس اگر این تنها چیزی است که برایتان اهمیت دارد، عالی است. اما اگر نام برندگان را جستجو کنید و هیچ مدرکی از موفقیت مستمر آنها در صنعت پیدا نکنید، شاید بهتر باشد از آن دوری کنید.
فراتر از هزینههای ورودی، مسابقات مشکوک اغلب برای خدماتی که باید شامل هزینه اصلی باشند، پول اضافی دریافت میکنند. برخی برای دریافت بازخورد وعده داده شده، شرکت در مراسم اهدای جوایز یا دسترسی به افراد صنعت، پرداختهای اضافی درخواست میکنند. برخی دیگر ممکن است قول دهند فیلمنامه برنده شما را در ازای هزینهای اضافی به ایجنتها یا تهیهکنندگان ارائه دهند.
توصیهنامههای نویسندگان در فرومهای صنعتی، مواردی از افرادی را مستند کردهاند که صدها دلار برای جلسات وعده داده شده پرداخت کردهاند که در نهایت فقط به درخواست پول بیشتر منجر شده است. فریب این موارد را نخورید!
دنیای فیلمنامهنویسی فرصتهای زیادی برای دیده شدن کار شما توسط متخصصان صنعت ارائه میدهد.
منابعی مانند انجمن بینالمللی فیلمنامهنویسان (International Screenwriters' Association) جشنواره ها و رقابت های تأیید شده و ارتباطات صنعتی را عرضه میکنند.
قبل از ارسال اثر به هر جایی، زمانی را صرف تحقیق در مورد آن سازمان کنید و نام مسابقه به همراه کلمه «کلاهبرداری» را در گوگل جستجو کنید.
سایتهای ناظر صنعتی مانند Writer Beware پایگاههای دادهای از فعالیتهای مشکوک در تمام ژانرهای نویسندگی را نگهداری میکنند.
مراقب خود باشید و به نوشتن ادامه دهید.