۱۴۰۳/۰۹/۲۷
یکی از بزرگترین چالشهایی که فیلمنامهنویسان با آن مواجه میشوند، انتخاب مسیر مناسب برای شروع و پیشبرد داستان است. سوالی که در اینجا مطرح میشود، این است که آیا باید از یک ایده کلی به فیلمنامه رسید یا از تم و مفهومی خاص آغاز کرد؟ برخی ممکن است بگویند که باید ابتدا ایده اصلی را شکل داد، در حالی که دیگران معتقدند باید ابتدا تم یا مفهوم اصلی فیلم را تعیین کرده و سپس ایدهها را حول آن ساخت. این مقاله به بررسی این دو رویکرد میپردازد و سعی میکند چالشهای موجود در این انتخابها را برای نویسندگان فیلمنامه روشن کند.
در این رویکرد، نویسنده ابتدا ایدهای کلی یا جزئی درباره موضوعی خاص دارد. این ایده میتواند یک حادثه خاص، یک کاراکتر جالب یا یک وضعیت غیرمعمول باشد. به عنوان مثال، ممکن است نویسنده بخواهد در مورد قتل یک نفر بنویسد یا یک شخصیت خاص مثل یک قاتل عجیب را معرفی کند که زندگی پر از پیچیدگیهایی دارد. در این حالت، نویسنده به دنبال این است که یک اتفاق یا یک موقعیت خاص را بررسی کند و از آن به عنوان نقطه شروع داستان استفاده نماید.
تمرکز بر حادثه یا موقعیت خاص: شروع با یک ایده مشخص میتواند به نویسنده کمک کند تا تمرکز بیشتری بر روی حادثه یا موقعیت خاص داشته باشد. این میتواند موجب ایجاد کشش در داستان و جذب مخاطب در همان ابتدا شود.
آسانی در معرفی و پرداخت شخصیتها: وقتی که نویسنده یک ایده مشخص دارد، میتواند شخصیتها را به گونهای طراحی کند که با این ایده هماهنگ باشند. این کار ممکن است سریعتر از شروع با یک تم کلی باشد.
سادهتر بودن ساختار داستانی: در این روش، مسیر داستان اغلب از ابتدا تا انتها روشن است، زیرا ایدهای خاص برای داستان وجود دارد که میتوان آن را به راحتی دنبال کرد.
کمبود عمق در داستان: گاهی اوقات ایدهای که برای شروع انتخاب میشود، ممکن است به خودی خود نتواند عمق لازم برای یک داستان جذاب و پربار را فراهم کند. در این صورت، نویسنده ممکن است مجبور شود داستان را با اضافه کردن جزئیات اضافی و پیچیدگیهای بیشتر گسترش دهد.
تمرکز بیش از حد بر روی اتفاقات: تمرکز بر روی یک ایده خاص ممکن است باعث شود که نویسنده بیش از حد به توصیف حادثه یا اتفاقات داستان بپردازد و از پرداخت درست شخصیتها یا تم داستان غافل شود.
در این رویکرد، نویسنده ابتدا یک تم یا مفهوم کلی را انتخاب میکند که میخواهد در فیلمنامهاش بررسی کند. این تم میتواند مفهومی مانند عشق، خیانت، انتقام، خودشناسی یا قدرت باشد. در این روش، نویسنده بر اساس تم خود، شخصیتها و ایدههای مختلف را طراحی میکند و داستان را حول این تم توسعه میدهد.
داستان با عمق بیشتری شکل میگیرد: وقتی که نویسنده بر یک تم خاص تمرکز میکند، میتواند به آن مفهومی عمیقتر و گستردهتر ببخشد. این کار کمک میکند که داستان از سطح یک حادثه خاص فراتر رفته و به مفاهیم انسانی و فلسفی نزدیکتر شود.
انسجام بیشتر در طول داستان: در این روش، تم به عنوان رشتهای پیوسته در سرتاسر داستان عمل میکند و میتواند به نویسنده کمک کند تا مسیر داستان را مشخص کند و از انحرافات در جزئیات غیرضروری جلوگیری نماید.
امکان گستردهتر بودن داستان: از آنجا که تم میتواند گستردهتر از یک ایده خاص باشد، امکان گسترش داستان در زمینههای مختلف وجود دارد. این کار میتواند برای نویسندگان جالب باشد، زیرا میتوانند داستانهایی با ابعاد مختلف و مرتبط با موضوعات مختلف بنویسند.
سختی در ایجاد داستان جذاب: وقتی که نویسنده تنها به یک تم میپردازد، ممکن است با مشکل مواجه شود که چگونه یک داستان جذاب و سرگرمکننده را از آن استخراج کند. در این حالت، ممکن است داستان از حالت پیچیده یا فلسفی به حالت خشک و بیروح تبدیل شود.
نیاز به ترکیب تم و شخصیتها: برای موفقیت در این رویکرد، نویسنده باید شخصیتها را به گونهای طراحی کند که با تم داستان همخوانی داشته باشند. این کار ممکن است پیچیدهتر از وقتی باشد که نویسنده ابتدا ایدهای خاص دارد و شخصیتها را به آن ایده وابسته میسازد.
البته باید گفت که در عمل، اغلب فیلمنامهنویسان از ترکیبی از این دو رویکرد استفاده میکنند. ممکن است نویسنده ابتدا با یک ایده خاص شروع کند، اما به مرور زمان تمهای عمیقتری را در داستان خود بگنجاند. برعکس، ممکن است یک نویسنده با یک تم خاص شروع کند، اما در طول فرآیند نویسندگی، ایدههای جدیدی به ذهنش برسد که به شکلگیری داستان کمک کند.
در نهایت، اینکه آیا باید از ایده به فیلمنامه رسید یا از تم، بستگی به رویکرد فردی نویسنده دارد. برخی ممکن است ترجیح دهند ابتدا با یک ایده شروع کنند و سپس به سراغ تمهای عمیقتر بروند، در حالی که دیگران ممکن است بخواهند از همان ابتدا با یک تم کلی داستان خود را بسازند. نکتهای که باید در نظر داشت این است که هر دو رویکرد میتوانند به موفقیت منجر شوند، اما نویسنده باید مطمئن شود که ایده یا تم خود را بهخوبی پرورش میدهد و آن را به شکلی جذاب و هماهنگ در داستان خود جای میدهد.
فاطمه
۱۴۰۳/۰۹/۲۷